Formel 1 är en spännande sport som har massor med fans över hela världen. Bilarna som används anses vara världens snabbaste banracingbilar. Utvecklingen och tillverkningen av dessa ensitsiga fartmonster har blivit en stor industri. För många är det en dröm att få arbeta inom Formel 1, men för att ha en chans att få in en fot där krävs att man är målmedveten och kämpar hårt. Det är nästan lika stor konkurrens för att komma in och få ett jobb i ett stall, som det är mellan de olika stallen på tävlingsbanan.
Som tur är krävs det väldigt mycket folk i olika verksamheter och organisationer för att hålla igång den här stora cirkusen. Det innebär att även om det är svårt att ta sig in och få ett jobb, är det inte omöjligt.
Vilken typ av jobb finns det?
Det finns ett brett spektrum av jobb inom Formel 1. Du kan exempelvis jobba med design av bilar, teknisk utveckling, elektronik, tillverkning eller testning. Det finns också en hel del funktioner inom evenemang, marknadsföring och med att sköta relationen till sponsorer.
Inom vilket område du än vill jobba så måste du se till så du har en bra grund. En avancerad utbildning är det första du behöver. Vissa stall erbjuder möjlighet att praktisera under senare delen av utbildningen eller just efter. Det är förstås den absolut bästa vägen att skaffa erfarenhet. Det ger också den största chansen till att senare få en anställning. Om du under praktiktiden visar framfötterna och att du är värd att satsa på, förstås.
Säkerheten allt viktigare
Enligt reglerna ska varje stall konstruera sina egna bilar. De får köpa in motorer från andra tillverkare om de vill, men resten av bilen och växellådan ska vara byggd av det egna stallet. Det finns en hel rad med regler på hur bilarna ska vara konstruerade, och vad som är eller inte är tillåtet. Det har varierat väldigt över tid, och det har mer och mer införts detaljer för ökad säkerhet. Forskning pågår hela tiden för att göra bilarna snabbare och mer explosiva, utan att dra ner på säkerheten.
Det har hänt en hel del olyckor genom sportens historia, med en kulmen den svarta helgen 1994. Då avled Roland Retzenberger och Ayrton Senna dagarna efter varandra under San Marinos GP på Imola-banan i Italien. Efter det infördes en rad nya regler för att förbättra säkerheten, som drastiskt dragit ner på antalet dödskrascher.
En stor industri
Att det är en stor organisation som sysselsätter massor med människor kan vi se om vi tittar på den budget de olika stallen presenterat. För förra årets säsong räknade Mercedes-stallet med att spendera 450 miljoner euro! Ser man det inser man att det är en stor potentiell arbetsmarknad, för den som har passionen och målmedvetenheten.
Om du inte tillhör de avundsvärda få som lyckats få en praktikplats i ett stall, finns andra vägar att gå. Du kan försöka hitta ett jobb inom till exempel fordonsindustrin eller flygindustrin. Där kan du lära dig mycket medan du försöker skaffa dig de kontakter du behöver för att slutligen nå ditt drömjobb.